Co to jest zdrowie jelit i dlaczego jest ważne?

Co to jest zdrowie jelit i dlaczego jest ważne?

Funkcjonowanie jelit ma duży wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Zdrowe jelita wpływają pozytywnie m.in. na pracę układu immunologicznego[1] oraz produkują m.in. witaminę K i biotynę[2]. Dlatego, w trosce o kondycję naszego organizmu oraz dobry nastrój, warto zadbać o zdrowie jelit.

ZDROWIE ZACZYNA SIĘ W JELITACH


Aby spożywana żywność mogła dostarczać naszemu organizmowi składników odżywczych, funkcjonowanie naszego przewodu pokarmowego musi być prawidłowe. Jedynie zdrowe jelita mogą poprawnie strawić pokarm i wchłonąć cenne substancje, zawarte w żywności. Aby nasz organizm mógł czerpać korzyści ze wszystkich składników odżywczych, muszą one
najpierw zostać strawione przez kwas żołądkowy i odpowiednie enzymy trawienne,
a następnie wchłonięte z przewodu pokarmowego do krwi.

Czy wiesz, że…
Trawienie i wchłanianie podstawowych składników odżywczych (białek, tłuszczów i węglowodanów) oraz witamin i składników mineralnych zachodzi głównie w jelicie cienkim? Jelito grube również odgrywa ważną rolę w procesie wchłaniania składników odżywczych,
lecz w mniejszym stopniu, niż jelito cienkie.

ROLA KOSMKÓW W ZDROWIU JELIT


Wyściółka naszego jelita cienkiego zbudowana jest z kosmków i mikrokosmków jelitowych,
charakteryzujących się pofałdowaną strukturą, dzięki której powierzchnia wchłaniania składników odżywczych jest zmaksymalizowana. Dzięki kosmkom jelitowym powierzchnia ta jest 600 razy większa, niż gdyby nasze jelito cienkie miało gładką strukturę[3].
Rolę kosmków najlepiej widać na przykładzie celiakii - to trwająca całe życie choroba
autoimmunizacyjna o podłożu głównie genetycznym, charakteryzująca się nietolerancją glutenu, białka zapasowego zawartego w zbożach (np. pszenicy, życie, jęczmieniu). W przypadku wystąpienia celiakii pod wpływem spożycia glutenu następuje spłaszczenie, a następnie zanik kosmków jelitowych, co skutkuje zaburzeniami wchłaniania składników odżywczych oraz nieprzyjemnymi dolegliwościami, takimi jak: bóle brzucha, wzdęcia, biegunki, uczucie osłabienia, bóle głowy. W dalszym okresie, na bazie niedoborów składników
odżywczych, rozwijać się może, zagrażające życiu i zdrowiu, niedożywienie, a także anemia, stany zapalne skóry, łamliwość paznokci czy wypadanie włosów[4].

MOTORYKA PRZEWODU POKARMOWEGO I MIKROBIOTA
JELITOWA


Prawidłowa motoryka przewodu pokarmowego jest kolejnym istotnym elementem, odpowiadającym za prawidłowe trawienie posiłków i wchłanianie składników odżywczych. Dzięki ruchom perystaltycznym możliwe jest odpowiednie wymieszanie treści pokarmowej
oraz przesuwanie jej wzdłuż całego przewodu.
Do utrzymania prawidłowego stanu zdrowia organizmu konieczna jest także odpowiednia
mikrobiota jelitowa. Jej niekorzystny skład może bowiem wpływać m.in. na ryzyko
wystąpienia wielu chorób, w tym chorób jelitowych[5]. Ponadto jelita są niejako powiązane z naszym mózgiem - oba te narządy mocno na siebie oddziałują. I tak zmiany mikrobioty jelitowej mogą wpływać na czynności mózgu, a zaburzenia zachowania, np. stres, mogą wpływać na kondycję jelit[6]. Warto zatem zadbać o zdrowie jelit - ich dobra kondycja zmniejsza ryzyko wystąpienia schorzeń ogólnoustrojowych[7].

CHOROBY JELIT

Jednym z najczęstszych schorzeń, związanych z jelitami, jest Zespół Jelita Drażliwego.
Dokładna przyczyna tej dolegliwości nie jest do końca znana, ale wiemy, że jednym z istotnych czynników jej sprzyjających jest m.in.  zaburzenie równowagi osi mózgowo-jelitowej oraz niekorzystne zmiany w składzie i ilości bakterii jelitowych[8]. Z kolei czynniki środowiskowe, genetyczne i immunologiczne mogą wpływać na rozwój nieswoistych zapaleń jelit (choroby Leśniowskiego-Crohna oraz wrzodziejącego zapalenia jelita grubego)[9].

JAK ROZPOZNAĆ CHOROBY JELIT?


Do najczęstszych objawów, świadczących o rozwoju chorób jelit, należą:
●    nawracające biegunki,
●    przewlekły ból brzucha,
●    utrata masy ciała,
●    nieprawidłowa morfologia krwi – niedokrwistość,
●    zaparcia,
●    przewlekłe infekcje[10].


Jeśli zauważysz u siebie powyższe lub inne niepokojące objawy chorobowe, warto skonsultować z lekarzem, który fachowo postawi diagnozę i wdroży odpowiednie leczenie.

DIETA ZDROWYCH JELIT


Co jeść, aby mieć zdrowe jelita? Przede wszystkim warto zadbać o odpowiednie zbilansowanie diety, a więc o optymalną podaż składników odżywczych, takich jak białka, węglowodany, tłuszcze oraz witaminy i składniki mineralne. Ponadto dużą część codziennej diety powinny stanowić produkty pochodzenia roślinnego, przede wszystkim świeże warzywa i owoce[11]. W trosce o zdrowie jelit, warto również zadbać o odpowiednią podaż probiotyków, ponieważ te żywe mikroorganizmy, przyjmowane w odpowiednich ilościach, przynoszą korzyści zdrowotne[12]. Naturalne probiotyki możemy znaleźć w wybranych mlecznych produktach fermentowanych, takich jak kefiry, maślanki czy jogurty naturalne i smakowe [13].

1.Strzępa A, Szczepanik M. Wpływ naturalnej flory jelitowej na odpowiedź immunologiczną. Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 2013; 67: 908-92
2. odstawy żywienia klinicznego. Sobotka L (red.), edycja czwarta, Scientifica, 2013, 159-16
3. Podstawy żywienia klinicznego. Sobotka L (red.), edycja czwarta, Scientifica, 2013, 93-10
4. Wilk I, Dobrzycka A. Celiakia – definicja, diagnoza, objawy i sposób leczenia. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne. 2020,10(4), 255–26
5.Radwan P, Radwan- Kwiatek K, Skrzydło-Radomańska B. „Rola mikroflory jelitowej w nieswoistych zapaleniach jelit”, Przegląd Gastroenterologiczny, 2009, 4.1, 1-6
6. Järbrink-Sehgal E, Andreasson A. The gut microbiota and mental health in adults. Current Opinion in Neurobiology, 2020,  62, 102–114
7. Olszewska J, Jagusztyn-Krynicka E. Human Microbiome project – Mikroflora jelit oraz jej
wpływ na fizjologię i zdrowie człowieka. Postępy Mikrobiologii. 2012, 51, 4, 243–25
8. Adrych K. Zespół jelita drażliwego w świetle najnowszych wytycznych. Forum Medycyny Rodzinnej. 2018, tom 12, nr 6, 224–23
9. Kamińska, B., & Landowski, P. (2009). Rola wybranych czynników środowiskowych w etiopatogenezie nieswoistych zapaleń jelit. In Forum Medycyny Rodzinnej (Vol. 3, No. 1,
pp. 42-48)
10. Wojtuń, S., Gil, J., Szwed, Ł., & Dyrla, P. (2014).
Podstawowe objawy i różnicowanie nieswoistych chorób zapalnych jelit. Pediatria i medycyna rodzinna, 10(1), 61-66
11. Olszak, M., & Solarska, E. (2016). Wpływ żywienia na
mikroflorę jelit i zdrowie człowieka. Przemysł Spożywczy, 70(8),
100-104
12. Joint FAO/WHO Working Group Report on Drafting
Guidelines for the Evaluation of Probiotics in Food; London, Ontario, Canada,
April 30 and May 1, 2002 WGO Probiotics& Prebiotics Guidelines, 2017
http://www.worldgastroenterology.org/guidelines/global-guidelines/probiotics-and-prebiotics.
13. Lavefve, L., Marasini, D., & Carbonero, F.(2018). Microbial Ecology of Fermented Vegetables and Non-Alcoholic Drinks and Current Knowledge on Their Impact on Human Health. Advances in Food and Nutrition Research.

* W ofercie znajdziesz produkty stanowiące naturalne źródło jogurtowych bakterii probiotycznych (w ilości 10^8 jtk/g), które poprawiają trawienie zawartej w produkcie laktozy u osób mających trudności z jej trawieniem.

Danone Wszystkie Prawa zastrzeżone

PL